Vi er fortsat med-sponsor

Cp Sourcing er med-sponsor af det lokale, Skive-baserede cykelhold, ColoQuick.

I dette nyhedsbrev har vi valgt at skrive en længere artikel om holdet og deres ambitioner for 2023.

Vi glæder os til at følge holdet – og se vores logo ude på landevejene og på vinderpodierne i Danmark, Europa og andre egne af Verden.

Fart i sokkerne

Mens vi interviewer sportsdirektør Christian Moberg, bliver han ringet op.

Han skal tage stilling til holdets nye sokker.

Og det er bestemt ikke helt ligegyldigt.

For ligesom tøj, hjelm, sko og cykel har betydning for den optimale fart, så er sokkerne også en vigtig del, som i sidste ende kan blive afgørende for, om rytteren sejrer eller ender udenfor podiepladserne.

Talent fabrikken

Rytterne hos ColoQuick er på holdet, fordi de alle har en drøm om at blive professionel på et af de store hold.

Det er en drøm, som er gået i opfyldelse for flere af de tidligere ryttere.

Faktisk har ColoQuick allerede leveret 20 talenter, som siden har udfoldet sig på den store cykelscene.

Mest kendt er Tour de France vinderen Jonas Vingegaard, som kørte for det Skive-baserede hold, inden ham kom til storholdet Jumbo-Visma.

Udstyr i verdensklasse

De talentfulde ryttere får ikke meget andet end præmiepengene fra de løb, de vinder eller får topplaceringer i.

Til gengæld kan de være sikre på, at når starten sættes i gang til et cykelløb, så er udstyret fuldt på højde med konkurrenternes.

‘Vi optimerer hele tiden på alt udstyr, så vi er sikre på, at vi giver rytterne de bedst mulige tekniske vilkår ud fra de økonomiske rammer vi har’, forklarer sportsdirektøren.

Cykel til minimum 80.000

Der skal mange penge til at indfri cykelholdets høje forventninger til udstyret.

For eksempel koster en cykel 80.000 til 85.000. Og dem skal de 14 ryttere have to af hver. Hertil kommer en enkeltstartscykel til omkring 100.000.

Men ikke nok med det, der skal også være reservedele til cyklerne.

Og både cykler og reservedele har en meget kort levetid, da selv det mindste lille slid det forkerte sted, kan få afgørende betydning for vinderchancerne.

Cyklen kører dog ikke selv

Selvom der er sørget for, at alt udstyr er tip-top, så er det naturligvis i sidste ende rytterens egen formåen, der fører til de gode resultater.

Derfor bliver der trænet hårdt blandt alle rytterne – selvom de alle enten har et job eller studier, der skal passes ved siden af cykeldrømmen.

Christian Moberg forklarer, at rytterne i gennemsnit træner 25 til 35 timer om ugen, hvilket altså skal gøres ved siden af det arbejde eller det studie, de har.

Det meste af træningen varetager rytterne på egen hånd, mens alle mødes til fælles træning ca. en gang om måneden.

Forventningerne til 2023

Til den kommende sæson er der kommet 8 nye ryttere blandt de 14.

Derfor er det ekstra vigtigt at få rystet holdet godt sammen inden løbsæsonen for alvor begynder den 4. marts.

For sportsdirektøren er ambitionen at vinde i minimum 25 af de ca. 50 løb, som holdet skal køre 2023.

Løbsplanen er p.t. lagt frem til maj måned, mens sæsonen kommer til at løbe helt frem til starten af oktober.

Til de udenlandske løb skal holdet ansøge om deltagelse, mens de som dansk hold typisk blot skal tilmelde sig danske løb.

Holdet har foruden de 14 ryttere blandt andet 6 sportsdirektører, 2 soigneurs og 6 mekanikere tilknyttet. Alle er de ildsjæle, som udfører deres rolle hos ColeQuick ved siden af deres arbejde eller studie.

Og alle er klar til at vise flaget for holdet og sponsorerne i 2023.