En toldkrig kan ende med at bringe containerpriserne yderligere ned.
Hvilken betydning får evt. toldkrig?
Hos Cp Sourcing følger vi også tæt med i udviklingen inden for den potentielle toldkrig, som i skrivende stund er sat på pause på nær mellem USA og Kina.
Da vores kunder typisk befinder sig i Europa og får produceret i Asien, bliver vi ikke direkte påvirket af de høje toldsatser.
Men vi kan sagtnes bliver påvirket indirekte.
Eksperter forudser, at den potentielle toldkrig mellem USA og Kina vil øge samarbejdet mellem Europa og Kina og faktisk medføre lavere priser for europæerne. Især hvis toldkrigen også intensiveres mellem USA og Europa og dermed tvinger Europæerne til at kigge andre steder end USA.
Samtidig er der muligheder for at undgå den høje amerikanske told overfor Kina, hvis minimum 60 procent af produktets elementer er fremstillet i Danmark. Så må man nemlig kalde det “Made in Denmark”.
For de fleste af vores kunder vil toldkrigen p.t. ikke få indflydelse på eksporten – men vi følge udviklingen.
Containertransporten forventes at blive ramt af toldsatserne.
Vi har allerede inden toldstigningerne set en “normalisering” af priserne. Hvor de kunne fås til priser på omkring 22.000 mod tidligere 16.000-18.000.
Med en mindre handel over Atlanten, forventes transportbehovet også at falde. Og det vil sandsynligvis betyde lavere fragtpriser.
Allerede nu ser vi et fald i oliepriserne som følger af toldtruslerne.
Lige nu kan vi ikke gøre andet, end at følge udviklingen tæt.